Friday, May 10, 2013

TUGASAN EN.AZMAN (PSIKOLOGI)


INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS SULTAN MIZAN
22200 BESUT, TERENGGANU
PROGRAM DIPLOMA PERGURUAN LEPAS IJAZAH
TUGASAN KERJA KURSUS




TAJUK PROGRAM: DPLI-KDC j-QAF


NAMA GURU PELATIH:




TAJUK KURSUS:
PSIKOLOGI PENDIDIKAN

KOD KURSUS: EDC2103



SEMESTER: 2
AMBILAN: DISEMBER 2012

A.        Hasil Pembelajaran Kursus
           
            1.         Menjelaskan konsep am pembelajaran.
2.         Menjelaskan prinsip-prinsip asas teori pembelajaran behavioris, kognitif, kontruktivis, sosial dan humanis.
3.         Membanding-bezakan lima teori pembelajaran dari aspek prinsip pembelajaran, cara pemerolehan ilmu dan pengukuhan pembelajaran.
4.         Menghuraikan implikasi teori-teori pembelajaran kepada proses pengajaran dan pembelajaran.
5.         Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran dari aspek kesediaan belajar, persepsi dan penanggapan.
6.         Mengaplikasi proses-proses pembelajaran aspek kesediaan belajar, persepsi dan penanggapan semasa pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
7.         Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi aspek ingatan dan lupaan.
8.         Mengaplikasikan pemindahan pembelajaran dalam kehidupan seharian.


Kerja Kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1, 2, 3, dan 4.

B.        Objektif Kerja Kursus

Pelajar dapat melaksanakan tugas-tugas berikut:

1.         mendapat pemerolehan ilmu yang mantap berdasarkan sumber-sumber rujukan seperti buku-buku rujukan, jurnal, internet, majalah dan sebagainya.
2.         mengaplikasi kefahaman teori dan kemahiran yang diperolehi melalui gerak kerja dalam kelas.
3.         menghasilkan satu penulisan ilmiah yang bersifat analisis dan kritikal berdasarkan pandangan sendiri.
4.         mewujudkan kolaborasi dalam pasukan untuk meningkatkan ekefahaman bagi setiap sub topik yang dipelajari dalam kelas.
5.         menghasilakn satu penulisan refleksi berkaitan dengan tugasan.


C.        Tugasan Projek (100%)

           

    Teori pembelajaran menfokuskan pemerhatian terhadap tingkah
    laku manusia yang boleh diramal berdasarkan hasil kajian
    yang dijalankan oleh tokoh-tokoh psikologi. Teori-teori
    pembelajaran tersebut boleh diklasifikasikan kepada lima kategori:
·        Teori Pembelajaran Behavioris
·        Teori Pembelajaran Kognitif
·        Teori Pembelajaran Konstruktivisme
·        Teori Pembelajaran Sosial
·        Teori Pembelajaran Humanistik



Berdasarkan pernyataan di atas, anda dikehendaki menjawabn soalan-soalan berikut:

(i)         Buat banding-beza Teori Pembelajaran Behavioris dengan Teori Pembelajaran Kognitif.
(ii)        Dengan menggunakan pengurusan grafik, sejauhmanakah guru dapat mengaplikasikan kelima-lima teori tersebut dalam bilik darjah ke arah pengajaran dan pembelajaran berkesan.

D.        Garis Panduan Pelaksanaan Kerja Kursus:

1.     Tugasan bagi tajuk ini adalah dibuat secara individu.
2.     Tugasan Kerja Kursus adalah membawa markah 100% dan wajaran sebanyak 40%.
3.     Tugasan yang baik perlu memenuhi kriteria-kriteria berikut:

a.   mempunyai isi kandungan yang menyeluruh, konsisten dan terperinci.
b.   mengemukakan bukti-bukti dan bahan-bahan yang dapat menyokong hujah dan perbincangan anda samada dalam bentuk dokumen, gambar dan sebagainya (dalam lampiran).
c.   keseluruhan isi dan pengolahan esei anda hendaklah menunjukkan keaslian dengan disokong bahan-bahan ilmiah.
d.   format dan ilustrasi dalam penulisan hendaklah jelas.
e.   panjang esei penulisan anda hendaklah di antara 2500 – 3000            (12-15 muka surat).
f.    perbincangan anda hendaklah menunjukkan penerapan unsur-unsur kemahiran berfikir kreatif dan kritis.
g.   penulisan laporan akhir perlu menunjukkan kefasihan bahasa dan kematangan berhujah.
h.   walau bagaimanapun, pelajar adalah dinasihatkan agar mengadakan perbincangan bersama pensyarah lain semasa menyiapkan tugasan ini.
i.    tugasan ini akan disemak/diperiksa berdasarkan kriteria pentaksiran yang telah ditetapkan.
j.    sebarang penghasilan tugasan yang tidak asli (plagiat/ciplak/peniruan) akan diambil tindakan sewajarnya.
k.   semua tugasan hendaklah disiapkan mengikut tempoh masa yang telah ditetapkan dan dihantar kepada Tn. Hj. Azman bin Mohamed Nor, Jabatan Ilmu Pendidikan pada masa interaksi bulan Mei/Jun 2013.

4.    Format penulisan tugasan adalah seperti berikut:

      i.    muka depan hendaklah mengikut templet terkini
     ii.    guna fon ARIAL
    iii.     saiz hurif – 12
    iv.    langkau 1.5 baris
    v.     rujukan mengikut format APA (American Psychological Association)
    vi.    lampiran adalah wajib
   vii.     jawapan dalam Bahasa Melayu sahaja.


Disediakan Oleh:                                                           Disemak dan Disahkan Oleh:


 ________________________                                        __________________________
(AZMAN B. MOHAMED NOR)                                       (MOHAMAD BIN ABD. KADIR)
Penyelaras DPLI-KDC j-QAF                                           Ketua Jabatan Ilmu Pendidikan
Jabatan Ilmu Pendidikan                                                     IPG Kampus Sultan Mizan
IPG Kampus Sultan Mizan                                                    22200 Besut, Terengganu.

No comments:

Post a Comment